U bent hier

Raamrubbers vervangen

Voor het vervangen van de raamrubbers en/of de ruit moet je natuurlijk eerst de oude ruit en rubbers eruit halen. Voor je hieraan kunt beginnen, moet u goed op enkele dingen letten:

- Je loopt het risico dat je na het verwijderen van de ruit de nodige "rotzooi" tegenkomt in de vorm van doorgeroeste raamsponningen. Als je hier op berekend bent kun je daar maatregelen tegen nemen. Denk vooraf na hoe u dit op gaat lossen.  De ruit terug monteren met het oude raamrubbers wil vaak al niet meer. Als je dan nog een oplossing moet gaan zoeken ben je eigenlijk te laat en kun je het raam niet meer terug doen.

- Er kan altijd iets misgaan. Een ruit kan altijd kapot gaan. Dit door een foutje tijdens de demontage / montage of ook wel eens zomaar. Zorg dus dat je een mogelijkheid hebt om de ruiten te vervangen. Je hoeft natuurlijk niet alle ruiten op voorraad te leggen maar zorg ervoor dat je weet waar je ze eventueel kunt halen.

- Er zijn 2 verschillende soorten ruiten op de markt. Gelaagde en geharde ruiten. Voor je een ruit gaat monteren/demonteren is het slim om even te kijken wat voor ruit je hebt. Een geharde ruit is n.l. veel sterker dan een gelaagde. Hoe zie je het verschil? Zoek eerst het merkje van de ruit op. Staat er hier iets als "laminated" dan is het een gelaagde ruit. "Securit" "security glass" "Staalglas" zijn indicaties voor geharde ruiten.

- Bij demontage altijd de oude rubbers kapotsnijden. Het beste is aan de binnenkant de rubber flap die over de ruitsponning zit er af te snijden. Je kunt dan de ruit met de rest van het rubber zo uit de sponning pakken.

- Nu verder met het demonteren van de ruiten. Een geharde ruit kun je er in principe zo uitdrukken.  Zorg aan buitenkant dat er iemand staat die de ruit opvangt. Meestal komt hij n.l. ineens los! En als de ruit op een stenen vloer valt is ook een geharde ruit gewoon kapot.

- Als de ruit eruit is kun je de sponning goed bekijken. En eventueel wat reparaties verrichten. Als je hier reparaties aan verricht doe dit dan wel netjes. Zorg ervoor dat de vorm en grootte van sponning en gat van het raam hetzelfde blijven. Anders krijg je straks moeilijkheden met monteren van het raam.

Monteren van een nieuwe ruit

Het monteren van de ruit gaat als volgt:
- Maak eerst de ruit schoon. Daarna gaan we het rubber rond de ruit doen. Het rubber heeft 2 gleuven. Een voor de sponning en een waar de ruit in komt. De ruit "prutsen" we nu in het rubber. Let hierbij nog wel even op de volgende dingen:

- Let op dat de las van de raamrubbers nooit in een hoek zitten maar op een lang stuk!

- Als het rubber goed rond de ruit zit dan gaan we een 'touwtje' in de gleuf leggen van het rubber waar straks de sponning van de auto inkomt. Gebruik hiervoor een dunne waslijn, dikke nylondraad of een elektriciteitsdraad. Deze draad loopt rond de gehele ruit. Begin in het midden aan de boven of onderkant (wat het gemakkelijkst is, kan per geval verschillen). Zorg voor een ruime overlap van de draad aan de uiteinden (minimaal 10 cm). Zorg er ook voor dat de uiteinden lang genoeg zijn om nog stevig vast te kunnen houden.

- Zet nu de ruit op zijn plaats in de sponning. Druk de ruit zo diep als mogelijk op de sponning. Het kan goed zijn dat het niet lukt om de ruit overal tegen de sponning te krijgen. Gebruik gewoon uw spierkracht. Geen hamers of iets dergelijks.Daarmee kan het raarubber kapot gaan.  Zorg er zeker voor dat het raamrubber bij de overlapping van de draden tegen de sponning ligt. Terwijl aan de buitenkant iemand de ruit goed op zijn plaats houd gaat de 2e persoon binnen aan de draad trekken. Trek het draad (een uiteinde) evenwijdig met de ruit. Het rubber zal zich nu rond de sponning leggen. Voorzichtig verder trekken. Goed opletten dat de ruit diep genoeg in de sponning blijft liggen. Als de rubber flap van de sponning affloept moet je opnieuw beginnen. De persoon buiten moet ervoor zorgen dat de ruit diep genoeg blijft/komt te liggen. Doe dit door op de ruit te drukken of met de hand voorzichtig te tikken. Dit laatste moet je echter met een gelaagde ruit zoveel mogelijk beperken! Hierbij is de kans op springen namelijk groter.

- Als e.e.a. nu echt ontzettend lastig gaat kan het met behulp van WD 40 de rubber wat soepeler gemaakt worden. Gebruik echter ook weer niet te veel. Je hebt dan kans dat de draad gaat schuiven in de sponning.

- Als we nu een hoek rond zijn gewerkt kunnen we aan de andere kant van de draad gaan trekken. Let nu er goed op dat de ruit zich niet gaat verplaatsen. Als dit gebeurt dan glipt hij waarschijnlijk uit de sponning en kunnen we opnieuw beginnen.

- Als we helemaal rond zijn zit de ruit in de sponning. Nu nog even opletten dat hij wel overal goed aanligt. Dit is aan de rubber flap aan de binnenkant goed te zien. Deze moet overal even ver over de sponning steken.  Als dit allemaal klopt maken we voor de laatste keer de ruit schoon en is de klus geklaard!

 

Polson Technisch rubber

Polson Technisch Rubber is opgericht in 1963 en gevestigd in Alblasserdam. Gestart met autobanden groeide het bedrijf al snel uit tot betrouwbare fabrikant en leverancier van technisch rubber en kunststof producten. Dankzij onze centrale ligging zijn wij makkelijk te bereiken en hebben wij korte distributielijnen van en naar alle industriële centra in Nederland.

Naast de standaard technisch rubber en kunststof producten bestaat een belangrijk deel van ons leveringspakket uit op maat vervaardigde producten, volgens specificaties van onze klanten. Deze worden in onze eigen fabriek in Alblasserdam gemaakt.

 

Polson Technisch rubber

Polson Technisch Rubber is opgericht in 1963 en gevestigd in Alblasserdam. Gestart met autobanden groeide het bedrijf al snel uit tot betrouwbare fabrikant en leverancier van technisch rubber en kunststof producten. Dankzij onze centrale ligging zijn wij makkelijk te bereiken en hebben wij korte distributielijnen van en naar alle industriële centra in Nederland.

Naast de standaard technisch rubber en kunststof producten bestaat een belangrijk deel van ons leveringspakket uit op maat vervaardigde producten, volgens specificaties van onze klanten. Deze worden in onze eigen fabriek in Alblasserdam gemaakt.